Buen vivir and Changes in Education in Ecuador, 2006–2016


Abstract:

Education is a pillar of buen vivir, the guiding ideal of Ecuador’s 2008 Constitution. In this framework, Ecuador made significant shifts in its education system from 2006 to 2016, the decade of the Citizens’ Revolution. The key buen vivir concepts and processes that framed these shifts were considering education as a right, as a social debt, and as a driver of a more just, knowledge-intensive and clean economy. Resource allocation, general access, learning, and inclusion of structurally marginalized groups showed significant improvement in this decade, along with other key political, economic and social changes, thus making significant advances in the emancipation of society toward buen vivir, and marking elements of how and why advancing this transformation is important. La educación como derecho es un pilar del buen vivir, el ideal rector de la Constitución de Ecuador de 2008. En este marco, Ecuador realizó cambios significativos en su sistema educativo de 2006 a 2016. Los conceptos y procesos clave que enmarcaron estos cambios fueron considerar la educación como un derecho, una deuda social, y el motor de una economía más justa, intensiva en conocimiento y limpia. La asignación de recursos, el acceso general, el aprendizaje y la inclusión de grupos estructuralmente marginados tuvieron mejorías significativas, junto a otros cambios políticos, económicos y sociales claves, realizando avances significativos en la emancipación de la sociedad hacia el buen vivir, así como delineando elementos de cómo y por qué avanzar esta transformación es importante.

Año de publicación:

2021

Keywords:

  • NEOLIBERALISM
  • Education
  • ECUADOR
  • BUEN VIVIR
  • Rights

Fuente:

scopusscopus
googlegoogle

Tipo de documento:

Article

Estado:

Acceso restringido

Áreas de conocimiento:

  • Pedagogía
  • Educación superior

Áreas temáticas:

  • Educación
  • Costumbres, etiqueta y folclore
  • Historia de América del Norte